Запорізьке    територіальне   представництво

НАЦІОНАЛЬНОЇ  КОМІСІЇ   РЕГУЛЮВАННЯ  ЕНЕРГЕТИКИ  УКРАЇНИ

Новини від Запорізького територіального представництва НКРЕ України 

Інформація про спільну перевірку діяльності ВАТ "Запоріжжяобленерго"

     

    На предмет підтвердження фактів, встановлених представництвом та викладених в Акті перевірки ВАТ “Запоріжжяобленерго” від 01.03.2002 №13, та на виконання доручень Кабінету Міністрів України від 26.02.02 до № 498, від 21.03.02 та від 26.04.02 до №3442/46 щодо перевірки фактів нецільового та неефективного використання коштів окремими обласними енергопостачальними компаніями, у квітні-травні 2002 року була здійснена перевірка  та проведений аналіз окремих питань фінансово-господарської діяльності ВАТ “Запоріжжяобленерго” з участю фахівців НКРЕ, ГоловКРУ, Мін‘юсту, ДПА, Мінпаливенерго, Держкомзв‘язку, Мінекономіки та СБУ. За результатами перевірки були зроблені наступні висновки: 

1.      Керівництво ВАТ “Запоріжжяобленерго” (Голова Правління Гринько В.І., заступник Голови Правління Гембарський В.Є., фінансовий директор Рижков О.Н., технічний директор Давиденко Н.А., головний бухгалтер Яцук З.В.) порушило статтю 18 Закону України “Про електроенергетику” (“… Оснащення об’єктів електроенергетики здійснюється на тендерних засадах з наданням пріоритету вітчизняним виробникам”) та Указ Президента України  від 26 лютого 1999 року N 219/99 "Про Основні напрями конкурентної політики на 1999 - 2000 роки та заходи щодо їх реалізації" в частині застосування тендерів та конкурсів при придбанні приладів обліку, програм SAP R/3, SmartUtil:Energy, впровадження ВОЛЗ, чим завдало збитків компанії ВАТ  “Запоріжжяобленерго” на суму понад 91 млн. грн. 

2.      ВАТ ”Запоріжжяобленерго” порушило пункт 2.5 Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з постачання електричної енергії за регульованим  тарифом у частині здійснення ліцензованої  діяльність ВАТ “Запоріжжяобленерго” не за принципом  економічної  доцільності  та  забезпечення  досягнення найнижчої можливої   вартості   електроенергії  для  споживачів. Вартість програм SAP R/3, SmartUtil:Energy, оптоволоконного кабелю та приладів для впровадження ВОЛЗ, приладів обліку виробництва ВАТ “Перетворювач”, а також роботи по монтажу ВОЛЗ необгрунтовано завищені на 91 млн. грн.  

3.      Керівництво ВАТ “Запоріжжяобленерго” порушило п.12.16.3 Уставу ВАТ “Запоріжжяобленерго”, тобто рішення про здійснення витрат на придбання програм SAP R/3, SmartUtil:Energy, оптоволоконного кабелю та приладів для впровадження ВОЛЗ, приладів обліку виробництва ВАТ “Перетворювач”, а також роботи по монтажу ВОЛЗ на Правлінні не обговорювалось” і з Спостережною Радою не узгоджені. Аналіз фінансового стану ВАТ “Запоріжжяобленерго” на момент здійснення вказаних витрат характеризується по всіма ознакам як сверхкритична неплатіжоспроможність. 

4.      У зв‘язку з невиконанням або неналежним виконанням своїх службових обов'язків через несумлінне ставлення до них у 2000 – 2002  роках керівництво компанії ВАТ “Запоріжжяобленерго” (Голова Правління Гринько В.І., заступник Голови Правління Гембарський В.Є., фінансовий директор Рижков О.Н., технічний директор Давиденко Н.А., головний бухгалтер Яцук З.В.) заподіяло істотну матеріальну шкоду компанії ВАТ “Запоріжжяобленерго”, її акціонерам і  Державі (60 % акцій компанії належить Державі), на загальну суму понад 91 млн. грн. 

5.      Витрати пов’язані з придбанням приладів обліку виробництва ВАТ “Перетворювач” у сумі 23 817 252 грн. не передбачені в затвердженому НКРЕ України тарифі і відносяться до нецільового використання коштів

6.      Керівництво ВАТ “Запоріжжяобленерго” порушило розділи 3 Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом та передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами щодо недотримання законодавства  України  та  нормативних документів, а саме реалізація проекту ВОЛЗ виконується з порушенням вимог статей 4, 8, 12, 15 Закону України “Про інвестиційну діяльність” діючих в Україні нормативно-технічних норм та стандартів (СНІП, ДБП, ЕДСТУ). 

Таким чином, керівництво ВАТ “ЕК “Запоріжжяобленерго”(Голова Правління Гринько В.І., заступник Голови Правління Гембарський В.Є., фінансовий директор Рижков О.Н., технічний директор Давиденко Н.А., головний бухгалтер Яцук З.В.), 60 % акцій якого належить Державі, своїми діями завдало збитки енергокомпанії (завдяки необгрунтоманим перевитратам коштів), а виходячі з цього -  акціонерам компанії ВАТ  “Запоріжжяобленерго” і  Державі, на загальну суму понад 91 млн.грн. за підсумками  господарської  діяльності у 2000 – 2002  роках. 

Інформація про перевірку діяльності ВАТ "Запоріжгаз", ВАТ "Мелітопольгаз"

 

    На виконання доручення Голови НКРЕ України згідно листа від 2.04.2002 р. № 05-33-17/1050 начальником Запорізького територіального представництва НКРЕ України Гапоновим В.М. та спеціалістом 1 категорії Запорізького територіального представництва НКРЕ України Білим Р.В. у відкритому акціонерному товаристві “Запоріжгаз” та відкритому акціонерному товаристві “Мелітопольгаз” на протязі квітня-травня 2002 року проведено перевірки додержання вищезазначеними ліцензіатами Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з постачання природного газу за регульованим тарифом та Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності (далі - ліцензійних умов) з транспортування природного та нафтового газу розподільними трубопроводами.

В ході перевірок встановлено суттєві порушення ліцензійних умов. Зокрема, ВАТ “Запоріжгаз” станом на 1.01.2002 р. має кредиторську заборгованість по розрахунках із ДК “Газ України” становить  46937,4 тис. грн., із ДК “Укртрансгаз” - 3210,5 тис. грн., із Держрезервом - 36221 тис. грн., ВАТ “Мелітопольгаз” заборгувало ДК “Газ України” 1509,2 тис. грн., що є порушенням пункту 2.5 ліцензійних умов з постачання природного газу за регульованим тарифом.

            У 2001 році ліцензіатом ВАТ “Запоріжгаз” допущено значні відхилення структури витрат з транспортування природного газу від структури затвердженого НКРЕ тарифу з цього виду діяльності. Зокрема, суттєво знизилась питома вага статей витрат “матеріали” (з 7,88% до 2,99%), “оплата праці” (з 26,53% до 15,78%), “соціальні нарахування” (з 9,97% до 5,81%) та “поліпшення основних фондів” (з 5,93% до 1,89%). Відхилення у структурі витрат по собівартості у 2001 році відбулось в значній мірі за рахунок зростання витрат за статтею “інші витрати” (з 21,21 % затвердженого тарифом до 52,61%).

            На протязі 2001 року в структуру статті витрат “інші витрати”, обсяг якої становив 24584 тис. грн., серед іншого увійшли такі витрати:

-         проценти за кредит – 1790 тис. грн.;

-         юридичні та нотаріальні послуги – 17002 тис. грн.;

-         послуги аудиту – 292 тис. грн.;

-         страхування – 1465 тис. грн.;

-         інформаційні послуги – 296 тис. грн.;

-         послуги сторонніх організацій (експертна оцінка та інші) – 2792 тис. грн.;

-         інші – 50 тис. грн.

Зазначене призвело до перевитрат за статтею “інші витрати” у 2001 році на суму 17614 тис. грн., що в свою чергу обумовило загальні перевитрати за видом діяльності “транспортування природного газу розподільними трубопроводами” у 2001 році по ВАТ “Запоріжгаз” в сумі 13836 тис. грн. Окремо слід зауважити, що ці загальні перевитрати сталися на тлі значного недофінансування інших статей витрат (за винятком статті “амортизація”) на загальну суму 4380 тис. грн. Таким чином, можна зробити висновок, що двократне зростання витрат по собівартості, при тому, що тариф, порівняно із 2000 роком зріс на 67%, а обсяг транспортування газу зменшився, спричинило наявність необґрунтованих перевитрат з ліцензованого виду діяльності по підприємству ВАТ “Запоріжгаз”.

            На ВАТ “Мелітопольгаз” не розроблено план перспективного розвитку газорозподільних мереж на наступні 5 років, що є порушенням пункту 3.5.2 ліцензійних умов з транспортування природного газу розподільними трубопроводами.

 

Інформація про перевірку діяльності ВАТ "Запоріжжяобленерго"

 

Відповідно до положень пункту 4 постанови НКРЕ від 25.01.2002 р. № 90, на протязі лютого представництвом була проведена перевірка дотримання компанією законодавства про електроенергетику, ліцензійних умов з постачання електричної енергії за регульованим тарифом та передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами та цільового використання коштів, передбачених у тарифах на передачу та постачання електроенергії за 2001 - 2002 роки.

Перевіркою встановлено, що з метою придбання та впровадження волоконно-оптичних ліній зв’язку (ВОЛЗ) ВАТ “Запоріжжяобленерго” уклало низку угод з ТОВ “Енергофінпром”, згідно яких станом на 1 січня 2002 року ВАТ “Запоріжжяобленерго” сплатило виконавцеві  50 380 309, 89 гривень. Якщо взяти до уваги те, що довжина придбаних ВОЛЗ становить 190 кілометрів, то вартість одного кілометру ВОЛЗ з урахуванням потрібного обладнання становить понад 265 тис.грн. Більш точний аналіз перерахованих коштів до ТОВ “Енергофінпром” неможливий в зв’язку з ненаданням ВАТ “Запоріжжяобленерго” відповідної інформації.

В той же час за інформацією АК “Київенерго”, яка впроваджувала такі ВОЛЗ, реальна ринкова вартість 1 км ВОЛЗ разом з обладнанням становить не більше 80 тис. грн.

В ході перевірки було встановлено, що в ВАТ “Запоріжжяобленерго” відсутні (або їх не було надано) технічні завдання чи умови на впровадження проектів по ВОЛЗ, а також відсутні рішення технічної ради ВАТ “Запоріжжяобленерго” згідно яких було прийняте рішення по впровадженню ВОЛЗ.

Тендерів щодо відбору організацій по впровадженню ВОЛЗ ВАТ “Запоріжжяобленерго” не проводило.

Витрати по впровадженню ВОЛЗ, не передбачені у затверджених тарифах з передачі та постачання електричної енергії для  ВАТ “Запоріжжяобленерго” і з Спостережною Радою не узгоджені. 

 Вказане свідчить про те, що ВАТ “Запоріжжяобленерго” при впровадженні ВОЛЗ здійснило необгрунтовані перевитрати коштів у сумі понад 35 млн. грн.                                                                   

ВАТ “Запоріжжяобленерго” уклало контракт на придбання права користування програмою SAP R/3 з компанією Smartserv Finance Limited (Англія). Вартість права користування програмою SAP R/3 згідно контракту становить 15 000 (п’ятнадцять тисяч) доларів США за одне місце користувача, що при сплаті за 200 користувачів становить 3 000 000 (три мільйона) доларів США. ВАТ “Запоріжжяобленерго” здійснило проплати за даним контрактом в сумі 16 239 000 гривень.     

Оцінка вартості права користування наведеною програмою проводилась за запитом ВАТ “Запоріжжяобленерго” в Київському науково-дослідному інституті судових експертиз (254025, Київ-25, вул. В.Житомирська, 19, тел.212-22-94, 212-21-91), та наведена в відповідних висновках №1648 від 4.05.2001 р., №2114 від 31.05.2001 р.

Власником і розробником програми SAP R/3 є німецька компанія SAP AG, яка має своє представництво в Україні (Директор Дітер Хорн; 01001 м.Київ, вул. Михайлiвська, 8а  тел. (044) 490-5940 факс (044) 490-5938). За інформацією, наданою директором представництва SAP AG в Україні Дітером Хорном, прейскурантна ціна права на користування програмою SAP R/3 на  200 місць операторів становить 1 165 500 (один мільйон сто шістдесят п’ять  тисяч п’ятсот) доларів США. Крім цього, для енергетичних підприємств України фірма SAP AG дає знижки до 20%. Компанія SAP AG протягом 2000 – 2001 років продала право на користування програмою SAP R/3 таким енергетичним підприємствам в Україні як ВАТ “Дніпроенерго” та ВАТ “Крименерго”. Вартість права користування програмою для ВАТ “Крименерго” на 50 місць згідно з угодою, укладеною  в серпні 2001 року, становить 1 236 000 гривень (тобто ціна одного місця становить 24 720 гривень, або 4 665 доларів США).

Таким чином, перевіркою було встановлено, що при закупівлі права користування програмою SAP R/3 у фірми Smartserv Finance Limited, а не безпосередньо у компанії SAP AG, вартість одного місця користувача значно зросла - з 4 665 до 15 000 доларів США. В разі, якби ВАТ “Запоріжжяобленерго” придбало право користування програмою SAP R/3 безпосередньо у фірми SAP AG, а не у фірмі Smartserv Finance Limited, це заощадило б для компанії 2 067 000 (два мільйона  шістдесят сім тисяч) доларів США або 11 295 000 гривень.

За інформацією представництва SAP AG в Україні, при купівлі у них права на користування їх програмами, ними надається покупцеві сертифікат (або контракт) та інсталяційний набір на CD-носіях. За твердженням представників ВАТ “Запоріжжяобленерго” перекачку інсталяційного пакету було здійснено за допомогою Internet з сайту фірми Smartserv Finance Limited. Ніякого сертифікату, наданого фірмою SAP AG і який засвідчує право на користування програмою SAP R/3 у ВАТ “Запоріжжяобленерго” не має. Окремо слід звернути увагу на проведену за замовленням ВАТ “Запоріжжяобленерго” експертизу вартості проектів, зроблену у Київському науково-дослідному інституті судових експертиз. Висновки залучених фахівців робились на основі матеріалів, наданих виключно ВАТ “Запоріжжяобленерго”. Наприклад, позаштатний експерт Київського науково-дослідного інститута судових експертиз Сорокіна О.Ю., при проведенні не звернулась до представництва SAP AG в Україні з метою вияснення вартості права користування програмою SAP R/3. Не було також взято до уваги вартість права користування програмою SAP R/3, яку сплачували ВАТ “Дніпроенерго” та ВАТ “Крименерго”, незважаючи на те, що ці підприємства працюють в Україні, до того ж в аналогічній сфері господарства, а ВАТ “Дніпроенерго” знаходиться в одному місті з ВАТ “Запоріжжяобленерго”, і раніше (до розділу на Дніпровську енергосистему, “Дніпроенерго” та “Запоріжжяобленерго”) вони були структурними одиницями одного підприємства.

В ході перевірки було встановлено, що в ВАТ “Запоріжжяобленерго” відсутні (або їх не було надано) технічні завдання чи умови на впровадження проекту SAP R/3, а також відсутні рішення технічної ради ВАТ “Запоріжжяобленерго” згідно яких було прийняте рішення по впровадженню SAP R/3.

Тендерів по відбору та закупівлі програм управління підприємством для ВАТ “Запоріжжяобленерго” не проводилось.

Витрати по впровадженню програмного забезпечення SAP R3 не передбачені у затверджених тарифах з передачі та постачання електричної енергії для  ВАТ “Запоріжжяобленерго” і з Спостережною Радою не узгоджені. 

Вказане свідчить про те, що ВАТ “Запоріжжяобленерго” при закупівлі програми  SAP R3 здійснило необгрунтовані перевитрати коштів у сумі понад 11 млн. грн.

Стосовно закупівлі та впровадження програми білінгу SmartUtil:Energy було встановлено, що технічного завдання на впровадження цього проекту, а також рішення технічної наради ВАТ “Запоріжжяобленерго” щодо цього немає. Компанією не надано пояснення, яким чином і за якими критеріями без затверджених технічного завдання та умов до програми білінгу було здійснено відбір програми білінгу.

ВАТ “Запоріжжяобленерго” уклало контракт на придбання права користування білінговою програмою SmartUtil:Energy з компанією Smartserv Finance Limited. Вартість права користування програмою SmartUtil:Energy згідно контракту становить 2 478 000 (два мільйона чотириста сімдесят вісім тисяч) доларів США. За цим контрактом ВАТ “Запоріжжяобленерго” перерахувало 13 млн. 249 тис. гривень.

При експертизі вартості програми SmartUtil:Energy, яка була здійснена за замовленням ВАТ “Запоріжжяобленерго” в Київському науково-дослідному інституті судових експертиз, експерти не враховували існуючі на сьогодні білінгові програми, розроблені на Україні. Так наприклад, білінгова програма РЕН – Softline,  яка розроблена на Україні фірмою «Софтлайн» впроваджена і працює в дев'яти  енергокомпаніях (ВАТ "Київобленерго", ВАТ "Київенерго",  ВАТ "Полтаваобленерго", ВАТ "Тернопільобленерго", ВАТ "Херсонобленерго",  ВАТ "Житомиробленерго",  ВАТ "Чернівціобленерго", ВАТ ”Вінницяобленерго”, ВАТ “Рівнеобленерго”,  ДПЕС "Атомсервіс",  ДПЕС "Донецьквугілля"). Вартість програми, наприклад, для ВАТ ”Вінницяобленерго” становить згідно договору 87 000 гривень. Аналіз висновків позаштатного експерта Андрощука Г.О. № 2114 від 31.05.2001 р. і  № 3313 від 13.08.2001 р. показав, що сторінки 4 – 5 висновку № 2114 слово до слова співпадають із сторінками 4 – 5 висновку № 3313, але висновок № 2114 стосується програми R/3, а висновок № 3313 програми білінгу SmartUtil:Energy. При цьому експерт, коли наводив як приклад застосування  програми SmartUtil:Energy підприємствами - “РЕЕМТСМА-Україна”, Донецький металургійний завод, “Укртатнафта”, не взяв до уваги той факт, що вони не застосовують у себе програми білінгу електричної енергії, адже вони не обслуговують споживачів.

Тендерів по відбору та закупівлі програми білінгу для ВАТ “Запоріжжяобленерго” не проводилось.

Витрати по впровадженню білінгової системи SmartUtil:Energy не передбачені у затверджених тарифах з передачі та постачання електричної енергії для  ВАТ “Запоріжжяобленерго” і з Спостережною Радою не узгоджені. 

Вищевказане свідчить про те, що ВАТ “Запоріжжяобленерго” при впровадженні програми білінгу SmartUtil:Energy здійснило необгрунтовані перевитрати коштів у сумі понад 13 млн.грн.

      ВАТ “Запоріжжяобленерго” витратило кошти на придбання приладів обліку у 2001 році   28 984 414,10  гривень, причому за лічильники виробництва ВАТ “Перетворювач”, згідно довідки, наданої ВАТ “Запоріжжяобленерго”, було перераховано 26 077 968,50 гривень, кількість придбаних лічільників становить 11492 шт. Таким чином, середня вартість одного  такого лічильника становить 2269 гривень. Вартість аналогічних за технічними характеристиками лічильників фірми ТЕЛЕКАРТ (м. Одеса) становить 520 гривень (інформація надана безпосередньо фірмою ТЕЛЕКАРТ). Закупівлю лічильників ВАТ “Запоріжжяобленерго” здійснювало через ТОВ “Енергофінпром” а не безпосередньо у виробника.

Тендерів по відбору та придбанню приладів обліку ВАТ “Запоріжжяобленерго” не проводилось.

Таким чином  ВАТ “Запоріжжяобленерго” при закупівлі приладів обліку здійснило необгрунтовані перевитрати коштів у сумі понад 20 млн.грн.

 Аналіз цільового використання коштів ВАТ “Запоріжжяобленерго” відповідно до структури затверджених тарифів на передачу електричної енергії місцевими (локальними) електромережами та постачання електроенергії за регульованим тарифом показав, що при здійсненні необгрунтованих перевитрат  коштів у загальній сумі понад 79 млн.грн., за 12 місяців 2001 року  витрати ВАТ «Запоріжжяобленерго» в цілому по діяльності з передачі та постачання  електроенергії порівняно  із затвердженими у тарифах зросли  на  9,3 млн.грн.  По деяких статтях , наприклад, оплата праці кошти недофінансовано  - фактично використано менше ніж передбачено тарифом на 5,7 млн.грн.  (83,1%) ,  а по статті "інші витрати" за всіма видами  ліцензованої  діяльності  допущено перевикористання  коштів   на суму  9, 48 млн.грн. ( збільшення витрат у 1,86 рази).

      Крім того, у ВАТ “Запоріжжяобленерго” фактично  здійснюється перерозподіл витрат між видами діяльності - передачею та постачанням електроенергії. Так, по діяльності з передачі недовикористання за статтею  "інші витрати" за рік   становить   3,9 млн.грн., а по діяльності з постачання   за статтею  "інші витрати" перевитрати  становлять  13,2 млн.грн. Так, замість  виконання заходів, передбачених програмою розвитку виробництва та капітального будівництва,  компанія використала кошти на  впровадження автоматизованої системи обліку електроенергії для побутових споживачів та її програмного забезпечення (всі ці перевитрати  віднесені на тариф з постачання).

Витрати на впровадження ВОЛЗ та закупівлю права на користування білінговою програмою та  програмою управління ресурсами підприємства  SAP R3, які не передбачалися в тарифі, ВАТ “Запоріжжяобленерго”   із   НКРЕ України  не погоджувалися.

Заборгованість ВАТ “Запоріжжяобленерго” перед енергоринком станом на 1 січня 2001 року складала 681 млн. 924 тис. грн, а станом 1 січня 2002 року склала 866 млн. 360 тис.грн, тобто зросла на 184 млн. 436 тис. грн (згідно форм № 7 відомчої статистичної звітності, наданих ВАТ “Запоріжжяобленерго”). Якщо врахувати, що заборгованість споживачів перед ВАТ “Запоріжжяобленерго” за відповідний час (1 січня 2001 року – 439 млн. 625 тис. грн., а 1 січня 2002 року – 502 млн. 526 тис. грн.) зросла тільки на 69 млн. 901 тис. грн., то різниця між збільшенням заборгованості ВАТ “Запоріжжяобленерго” перед ОРЕ та збільшенням заборгованості споживачів перед ВАТ “Запоріжжяобленерго” складає 114 млн. 535 тис. грн. Таким чином, можна констатувати, що фінансування майже всіх проектів ВАТ “Запоріжжяобленерго” здійснюється за рахунок Оптового ринку електроенергії України.

Втрати  електроенергії в мережах компанії фактично  за  12 місяців 2001 року становили  15,04%  при нормативних  9,7%. Наприклад, згідно з інформацією наданою в формах №№ 5 та 7 обсяг закупленої електричної енергії у січні 2002 року становить 1102836 тис. КВтч, а обсяг відпущеної електричної енергії споживачам становить 875981 тис. КВтч. Таким чином, втрати ВАТ “Запоріжжяобленерго” у січні місяці 2002 року фактично становлять 20,5%, що перевищує нормативні на 211%.  Збитки від необлікованого споживання електроенергії за 12  місяців  2001 року  становили 81,5  млн. грн.  Таким чином,  загальні збитки  ВАТ “Запоріжжяобленерго” отримало від реалізації  необлікованої електроенергії та  здійснення  неефективних витрат. За 12 місяців 2001 року компанія має  загальні  збитки у розмірі 33,3 млн.грн. При цьому з передачі електроенергії компанії   компанія має рентабельність +49,04, а з постачання  за рахунок здійснення неефективних  витрат  рентабельність від`ємна   -45,44% .

ВАТ “Запоріжжяобленерго” не виконало п.1 постанови НКРЕ від 25.01.02 №90 “Щодо дотримання Умов та Правил здійснення ліцензованої діяльності ВАТ “Запоріжжяобленерго”, ВАТ “Полтаваобленерго” та ВАТ “Львівобленерго” у частині ненадання НКРЕ у місячний термін:

-         звітів про використання прибутку та виконання виробничих програм (інвестиційних планів) за напрямками у 2001 році;

-         інвестиційних планів, розрахунків джерел їх фінансування, графіків використання коштів для затвердження на 2002 рік;

-         пропозиції щодо зміни структури тарифів на передачу та постачання електроенергії в межах діючих розмірів зазначених тарифів,

а також не виконало п.7 цієї ж постанови у частині ненадання НКРЕ  у тижневий термін пояснень щодо порушення п.2.6 ліцензійних умов з постачання електроенергії за регульованим тарифом.

            Вказане свідчить про порушення ВАТ “Запоріжжяобленерго” положень розділів 3 ліцензійних умов з постачання та передачі електричної енергії у частині недотримання законодавства України та нормативних документів.

 

Крім вищенаведеного, в ході перевірки встановлено ще низку порушень законодавства України про електроенергетику та ліцензійних умов, яких припустилось ВАТ “Запоріжжяобленерго”. Так, до Запорізького територіального представництва НКРЕ України 8 січня 2002 року від Мелітопольського підприємства теплових мереж надійшла скарга (лист № 15) про відмову ВАТ “Запоріжжяобленерго” в укладанні договору на постачання електричної енергії, в зв’язку з чим 5 лютого 2002 року Запорізьке ТП НКРЕ України направило повідомлення про порушення статті 151 та 24 Закону України “Про електроенергетику” та абзацу 1 пункту 1.6 Правил користування електричною енергією пункту 2.11, 3.4, 3.8.1 Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом.

Згідно листа НКРЕ № 05-33-11/1215 від 17.05.2001 р. ВАТ “Запоріжжяобленерго” повинно було розробити протягом місяця проект договору про постачання електричної енергії субспоживачам та погодити його в Запорізькому ТП НКРЕ України , але на цей час до Запорізького ТП НКРЕ України проект такого договору компанією не було надано.

 

За інформацією, наданою до представництва ВАТ “Запоріжжяобленерго” згідно додатку до листа № 144/43 від 18.01.2002 р, у листопаді 2001 року споживачу ВАТ “Запорізький феросплавний завод” було встановлено граничну величину споживання електричної енергії в обсязі 0,56 млн. кВт*г. Фактично (за рапортом) ВАТ “Запорізький феросплавний завод” було спожито 140,058 млн. кВт*г, проте жодних санкцій за перевищення доведеної граничної величини по відношенню до цього споживача не було вжито.

 

При проведенні перевірки, встановлено, що ВАТ “Запоріжжяобленерго” змінило банківські реквізити. Про зміну банківського рахунку ліцензіатом не було надано відповідну інформацію до   НКРЕ, що є порушенням п. 3.2.2 ліцензійних умов з постачання електричної енергії за регульованим тарифом.

Таким чином, вищенаведене свідчить, що на протязі періоду, за який здійснювалась перевірка діяльності ліцензіата, діяльність ВАТ “Запоріжжяобленерго” велась із грубими порушеннями ліцензійних умов та законодавства України про електроенергетику.

 

Інформація стосовно тарифної політики у енергетичній галузі

Останнім часом у деяких засобах масової інформації Запоріжжя, зокрема, у газеті "Суббота" та телеканалі "Хортиця" з посиланням на керівника "Громадської ради з теплоенергозбереження" Олексія Причкіна була оприлюднена інформація щодо необгрунтованості існуючих тарифів на електроенергію та природний газ. З цього приводу представництво вважає за необхідне повідомити наступне.

На сьогодні система відносин в електроенергетиці України побудована наступним чином. Виробіткою електричної енергії займаються генеруючі підприємства, які в залежності від способу генерації діляться на атомні станції , які входять в єдину загальнодержавну структуру - НАЕК “Енергоатом”, теплові електростанції (в Запорізькій області – ВАТ “Дніпроенерго”), гідроелектростанції (ДАЕК “Дніпрогідроенерго”, ДАЕК “Дністрогідроенерго” та малі ГЕС). Енергогенеруючі підприємства всю вироблену електроенергію віддають в Оптовий ринок електроенергії України, який існує на підставі Договору Оптового ринку, підписаного всіма енергогенеруючими та енергорозподільчими підприємствами (“обленерго”). Структура відпуску електричної енергії генеруючими підприємствами в Оптовий ринок виглядає наступним чином:

      

При цьому слід зауважити, що потужності гідроелектростанцій використовуються тільки у часи максимуму електроспоживання (з 730 по 1000 та з 1600 по 1900 за умови наявності достатньої кількості водних ресурсів у водосховищах) з метою підтримання стійкості енергосистеми України та балансування перетоків електроенергії у магістральних мережах. Постійне використання гідроресурсу Дніпровського та Дністровського каскадів призведе до різкого падіння рівня води у цих річках, що матиме, крім іншого, непоправні екологічні наслідки.

Тарифи на відпуск електричної енергії в Оптовий ринок для енергогенеруючих підприємств встановлюються згідно з наданими обґрунтованими ціновими заявками електростанцій, та, наприклад, у вересні минулого року становили: для теплових електростанцій – 12,05 – 12,06 коп./кВт*г (без ПДВ); для НАЕК “Енергоатом” – 8,25 коп./кВт*г (без ПДВ); для ДАЕК “Дніпрогідроенерго” – 1,5 коп./кВт*г (без ПДВ), ДАЕК “Дністрогідроенерго” – 3,1 коп./кВт*г.

Таким чином, середньозважена ціна електроенергії всіх генерацій, що відпускається в Оптовий ринок (із врахуванням обсягів відпущеної енергії за видами генерації) становить 9,59 коп./кВт*г (без ПДВ).

Транспортувальниками та постачальниками електроенергії кінцевим споживачам є відповідні обленерго. Уся електроенергія в Україні згідно з Законом України “Про електроенергетику” може купуватись тільки на Оптовому ринку і виключно за грошові кошти, без будь-яких взаємозаліків. ВАТ “Запоріжжяобленерго” закуповує електричну енергію на Оптовому ринку та продає її кінцевим споживачам за тарифом, який включає в себе вартість електричної енергії, закупленої на Оптовому ринку (із врахуванням технологічних витрат електроенергії), тарифу на передачу електричної енергії місцевими електромережами, та тарифу на постачання, який отримує безпосередньо енергорозподільча компанія. Постачання електричної енергії категорії споживачів “населення” здійснюється за єдиним на всій території України тарифом, затвердженим постановою НКРЕ від 10.03.1999 р. № 309, який становить 13 коп./кВт*г (без ПДВ), що відшкодовує близько 70-80 % від реальної вартості електричної енергії із врахуванням витрат на її транспортування та розподілення.

Дещо інша ситуація із видобуванням та постачанням природного газу. Собівартість газу власного видобутку в Україні коливається в межах 28-55 гривень за 1000 м3 (без врахування вартості геологорозвідувальних робіт). Проте в газовому балансі України природний газ власного видобутку становить близько 18 млрд. м3, при загальному обсязі 78-80 млрд. м3. Нестачу газу власного виробітку у 2002 році планується покрити за рахунок закупівлі 34 млрд. м3 у Туркменістані за ціною 40 $ за 1000 м3 на кордоні Туркменістан – Узбекистан, та 28,6 млрд. м3 за рахунок поставок російського газу, при цьому 26 млрд. м3 будуть поставлені як плата за транзит російського газу територією України (за ціною 50 $ за 1000 м3).

Крім того, до собівартості або початкової ціни імпортованого газу, у структуру ціни газу для категорій споживачів “населення”, “бюджетні установи та організації” та підприємств комунальної теплоенергетики входять також витрати на транспортування природного газу магістральними та розподільними газопроводами, що в цілому для споживачів України становить 52,5 гривні за 1000 м3. Слід також брати до уваги необхідність покриття витрат, пов’язаних із використанням природного газу на технологічні потреби газовидобувних та газотранспортних підприємств.

Згідно рішень Уряду найдешевший природний газ власного видобутку продається побутовим споживачам за тарифом 145,83 гривні за 1000 м3 (без ПДВ) при умові наявності газових лічильників та за тарифом 158,33 гривні за 1000 м3 (без ПДВ) при відсутності лічильників. Крім того, цей газ, разом із необхідними для задоволення потреб споживачів обсягами газу, отриманого як сплата за транзит територією України російського газу спрямовується для продажу бюджетним організаціям та установам за тарифом 192,5 гривні за 1000 м3 (без ПДВ), підприємствам комунальної теплоенергетики і котельним промислових підприємств, які відпускають теплову енергію населенню, бюджетним установам і організаціям та забезпечують їх потреби у гарячому водопостачанні за тарифом 201,25 гривні за 1000 м3 (без ПДВ). Інші споживачі промислової групи та енергогенеруючі підприємства купують природний газ із наявних ресурсів в межах газового балансу України за тарифом від 270 до 295 гривень за 1000 м3 (без ПДВ).

Відповідно до пункту 5 Порядку забезпечення галузей національної економіки та населення природним газом, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 р. № 1729, “постачання природного газу з ресурсів НАК “Нафтобаз України” здійснюється дочірньою компанією “Газ України” через ВАТ з газопостачання та газифікації (у Запорізькій області – ВАТ “Запоріжгаз”, ВАТ “Мелітопольгаз”, прим. – авт.).... що мають ліцензію на постачання природного газу за регульованим тарифом.”  Відповідно до затвердженого Кабінетом Міністрів порядку, сплата за спожитий природний газ, отриманий згідно договорів із вищезазначеними ВАТ здійснюється на розподільчі рахунки, відкриті ними, на яких, відповідно до алгоритму розрахунків здійснюється розщеплення платежів на складову, що підлягає перерахуванню на рахунок ДК “Газ України” та складову, що перераховується на розрахунковий рахунок ВАТ як тариф на постачання, затверджений для нього НКРЕ України за принципом відшкодування обґрунтованих витрат та отримання прибутку, необхідного для сплати податків, виплат заробітної платні працівників та підтримання існуючої матеріально-технічної бази у належному стані і її розширення.

Річний звіт представництва за 2001 рік

         Протягом 2001 року зусилля представництва були направлені на вирішення наступних основних питань:

1.   Захист прав споживачів електричної енергії. Надання методичної допомоги споживачам та роз'яснення норм законодавства з питань функціонування електроенергетики та нафтогазового комплексу, Правил користування електричною енергією та Правил користування електричною енергією для населення.

2.   Контроль за правильністю застосування норм і тарифів з боку ВАТ “Запоріжжяобленерго” для різних груп та категорій споживачів.

3.   Контроль за правильністю застосування тарифів ВАТ “Запоріжгаз” та ВАТ “Мелітопольгаз” та обґрунтованості складових витрат по собівартості ліцензіата, що були враховані при затвердженні тарифу.

4.   Контроль за дотриманням вимог Закону України “Про електроенергетику“ (із змінами та доповненнями) та Правил користування електричною енергією (із змінами та доповненнями).

5.   Розяснення органам місцевої виконавчої влади принципів роботи оптового ринку електричної енергії України та правил роботи на ньому незалежних постачальників електричної енергії.

6.   Щоквартальне повідомлення ліцензіатам області про сплату поточної плати за здійснення ліцензованої діяльності та контроль за повнотою та своєчасністю її сплати. Співпраця з місцевими податковими органами з цього питання.

7.   Узгодження спірних або законодавчо невирішених питань між постачальни­ками енергії, основними споживачами та субспоживачами.

8.   Методична допомога споживачам,  що мають субспоживачів,  у розрахунках  витрат на передачу   ел. енергії  мережами, що є у їх власності.

9.   Контроль за дотриманням ліцензіатами чинного законодавства, Умов та Правил здійснення ліцензованої діяльності.

10.Контроль за своєчасним виконанням договірних обoвязків між ліцензіатами та ліцензіатами і споживачами.

11.Допомога заявникам на отримання ліцензії у підготовці необхідних матеріа­лів.

12. Перевірка ліцензіатів та заявників щодо їх мож­ливості забезпечувати фінансові гарантії Опто­вому ринку згідно постанови НКРЕ від 29.07.99 р. № 983 "Про затвердження нормативів достатності власних активів суб'єктів підприємницької діяльності" (в редакції постанови НКРЕ від 31.10.2000 р. № 1096) та інших вимог.

13. Контроль достовірності даних, які надає ВАТ “Запоріжжяобленерго” для компенсації збитків від постачання електричної енергії пільговим категоріям споживачів.

14.Участь у роботі обласних комісій по стану розрахунків за спожиту електричну енергію та підготовці підприємств електроенергетики до роботи в осінньо-зимовий період.

15. Контроль за своєчасністю та повнотою застосування графіків обмежень споживачів у відповідності з диспетчеризацією енергосистеми.

16. Аналіз обгрунтованості даних по витратах ВАТ “Запоріжжяобленерго”, ВАТ “Запоріжгаз” та ВАТ “Мелітопольгаз” при виконанні робіт, які не входять до ліцензованої діяльності.

17. Контроль за своєчасністю подання та правильністю заповнення форм відомчої статистичної звітності. Надання консультацій ліцензіатам з питань її заповнення.

18. Контроль за станом договірної роботи ВАТ "Запоріжжяобленерго" з побутовими споживачами та змістом договорів.

 

Підготовлено та направлено листів до ліцензіатів, споживачів, органів влади, НКРЕ – 535.

Здійснено перевірок ліцензованої діяльності ліцензіатів – 87. 

Направлено письмових повідомлень про порушення Умов та Правил – 100.

Підготовлено та направлено до НКРЕ подання про невиконання  Ліцензіатом Умов та Правил, розпоряджень, постанов  - 37.

Виконання завдань згідно додатку до плану робіт та інших письмових завдань НКРЕ, управлінь НКРЕ – 85.

Отримано письмових скарг, заяв, звернень, пропозицій – 77.

           Отримано усних скарг, заяв, пропозицій – 103.

        Вирішено (задоволено потреби) заявника, скаржника – 180.

        Проведено або прийнято участь у нарадах, засіданнях, конференціях – 6.

 

Лист представництва від 10.12.2001 р. № 12-08-18/517 

Голові правління

ВАТ “Електротехнологія”

Мурзаку С.В.

На Ваш запит від 22.11.2001 р. №40/370 повідомляємо,  що відповідно до частини 2 статті 24 Закону України “Про електроенергетику” електропостачальники, що здійснюють постачання електричної енергії на закріпленій території, зобов’язані укладати договір на постачання електричної енергії із будь-якими споживачами, що знаходяться на цій території, в разі їх звернення до електропостачальної організації з проханням про його укладання. Згідно п.п. 1.6 та 1.7 Правил користування електричною енергією (ПКЕЕ)  електропостачальник  повинен укласти з субспоживачем  договір про постачання електричної енергії, у якому передбачити необхідні технічні умови щодо постачання електричної енергії субспоживачу, в свою чергу субспоживач  зобов’язаний укласти з основним споживачем договір про послуги з передачі електроенергії.

Крім того,  ЗЦЕМ ВАТ “Запоріжжяобленерго” неправильно трактує листи-роз’яснення НКРЕ, тому  додатково роз’яснюємо,  що розрахунковий (комерційний) облік електричної енергії – це визначення на підставі вимірів та інших регламентованих процедур обсягу електричної енергії та рівня потужності для здійснення комерційних розрахунків між електропостачальною, електропередавальною організаціями та споживачем. Таким чином, вимоги встановлення окремих засобів обліку на власне споживання та споживання субспоживачів у Вашому випадку безпідставно, тому що тоді субспоживач повинен здійснити підключення безпосереднє до мереж ЗЦЕМ ВАТ “Запоріжжяобленерго” та стати  основним споживачем.        

Начальник представництва                                           Гапонов В.М.

 

Лист НКРЕ України № 241-К від 17.05.2001 р. щодо врегулювання відносин основних споживачів, субспоживачів та обленерго.

 НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ РЕГУЛЮВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ

                        

 Л И С Т 

 N 241-к від 17.05.2001

 На N 12-08-21/250 від 28.04.2001

 N 10-415 від 07.05.2001

                                                   Запорізьке територіальне представництво НКРЕ

                                                                                        ВАТ "Запоріжжяобленерго"

                                                                                              ВАТ "Запоріжсклофлюс"

 

 

            Щодо укладання договорів із субспоживачами

 

 

     Національна  комісія  регулювання  електроенергетики  України розглянула  звернення  Запорізького територіального представництва НКРЕ,  ВАТ  "Запоріжсклофлюкс" та ВАТ Запоріжжяобленерго з приводу

проблем,  які виникають у обленерго та субспоживачів при укладанні договорів про постачання електричної енергії та повідомляє.

     Відповідно    до    статті    24    Закону    України    "Про електроенергетику"  "енергопостачальники,   що здійснюють  постачання   електричної   енергії   на   закріпленій території,  не мають права відмовити

споживачу,  який розташований на цій території,  в укладенні договору на постачання  електричної енергії.  Оскільки  передача  та  постачання електричної енергії є окремими  видами  діяльності  і   можуть здійснюватися   різними суб'єктами  підприємницької  діяльності,  саме  ці  особливості  і передбачені в   Правилах   користування    електричною    енергією (далі - Правила).  Ліцензіат з постачання електричної енергії  за  регульованим  тарифом  повинен  укласти  договір   із будь-яким   споживачем  на  території  своєї  діяльності  за  його зверненням,  незалежно від  того  до  чиїх  мереж  приєднаний  цей споживач.  Тобто,  у  разі  приєднання  споживача  до мереж іншого споживача,  він  виступає  в  якості   субспоживача   за   ознакою приєднання  до мереж,  що і передбачено у визначенні субспоживача: споживач,     якому      електрична      енергія      постачається електропостачальною організацією через мережі

електропередавальних організацій та основного споживача, до мереж якого він приєднаний.

     Відповідно   до   Закону   України   "Про  електроенергетику" енергопостачальник  повинен  укласти  договір  про постачання  електричної   енергії.   Такий  договір  передбачений останніми змінами  до Правил  і  у  разі  укладання договору  про  постачання  електричної енергії  із субспоживачем, договір про надання доступу до електромереж  із субспоживачем  не укладається,  так  як немає спільної межі між енергопостачальником та субспоживачем.  Натомість субспоживач повинен укласти  договір  із основним  споживачем  щодо  передачі  електричної енергії від межі балансової    належності    між     основним     споживачем та енергопостачальником   до  своїх  електромереж  та  відшкодовувати основному  споживачу  його  фактичні  витрати.   За   необхідності енергопостачальник  у  договорі  із  основним  споживачем  повинен передбачити необхідні технічні умови щодо  постачання  електричної енергії   субспоживачу,   як  то  передачу  даних  про  споживання електроенергії,  допуск до електроустановок,  вимоги  до  приладів обліку тощо.

     Відповідно  до  статті  26 абзацу сьомого Закону України "Про електроенергетику" "Споживач,  якому   електрична енергія постачається    енергопостачальником,    що    здійснює підприємницьку діяльність  з  постачання  електричної  енергії  на закріпленій   території,   зобов'язаний   оплачувати  її  вартість виключно коштами шляхом їх перерахування на  розподільчий  рахунок енергопостачальника".  Тобто,  при  діючому формуванні роздрібного тарифу  на  електроенергію  для  споживачів  обленерго вартість електроенергії  для  субспоживача визначається так само як і для основного споживача. При  цьому ВАТ  "Запоріжжяобленерго"   не відмовляє  чомусь  основним споживачам у постачанні електроенергії за роздрібними тарифами,  які враховують витрати енергокомпанії як на постачання так і на передачу електроенергії своїми мережами.

     На сьогодні відмова ВАТ "Запоріжжяобленерго" в укладанні договору із субспоживачем  є  надуманою  і  безпідставною.  НКРЕ пропонує  ВАТ  "Запоріжжяобленерго"  протягом  місяця  підготувати проект  договору про постачання електричної енергії субспоживачам, погодити його в територіальному представництві НКРЕ та надати всім субспоживачам, що звернулися до енергокомпанії з приводу укладання договору.  У разі подальшого недотримання ВАТ "Запоріжжяобленерго" чинного  законодавства,  ВАТ  "Запоріжжяобленерго"  буде надіслано повідомлення про порушення.

     Додатково повідомляємо, що НКРЕ готує другу редакцію Правил користування електричною енергією,  у  якій будуть передбачені положення, що регулюватимуть організаційні питання відносин між енергопостачальником,   основним   споживачем   та субспоживачем. Проект   нової   редакції   Правил  буде  наданий енергокомпаніям для пропозицій.

 

 Член Комісії                                             Ю.Кияшко

 


Адреса Запорізького територіального представництва НКРЕ України: 69096, ДСП-260, Україна, м. Запоріжжя, вул. Гребельна, 2 ; Телефон/факс: (0612) 58-43-97; Email: box@nkre.gov.ua

©2002 ЗТП НКРЕ

web-дизайнер та web-редактор: ЗТПНКРЕ
Останнє поновлення:
25/06/02

    e_mail.gif (4026 bytes)

 Для контактів